کد مطلب:141744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

در شب عاشورا
شب عاشورا امام حسین علیه السلام اصحاب خود را گرد آورد و پس از اتمام حجت، بیعت خود را از گردن همه برداشت. بر اساس آن چه در زیارت ناحیه مقدسه آمده مسلم این گونه امام را پاسخ داد: [1] «ما شما را به كدامین عذر و بهانه ای رها كنیم؟ به خدا قسم، من از شما جدا نخواهم شد تا نیزه ام را به سینه دشمن فرو كنم و تا هنگامی كه دسته شمشیرم به دستم است آنها را می كشم، و زمانی كه سلاح با خود ندارم نیز با سنگ ستیزه می كنم تا با شما كشته شوم». [2] سخنان مسلم بن عوسجه را ابومخنف به گزارش «ضحاك بن عبدالله همدانی» مشرقی نیز نقل كرد است. [3] .

درسی كه می توان گرفت: وفاداران راه حق،نباید در اعلان وفاداری خود دریغ ورزند، بلكه هر گاه خطر، رهبر و امام را تهدید می كند، باید با او تجدید بیعت و میثاق نمایند تا موجب اطمینان خاطر او و دیگر یاران اسلام شود. همانند مسلم بن عوسجه كه اولین مرد بیعت كننده با امام علیه السلام بود.


[1] «انحن نخلي عنك و بما نعتذر الي الله تعالي في اداء حقك؟ اما و الله لا افارقك حتي اطعن في صدورهم برمحي و اضرب بسيفي ما ثبت قائمه بيدي و لو لم يكن معي سلاح اقاتلهم به لقذفتهم بالحجارة دونك حتي اموت معك». تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 419.

[2] ناگفته نماند كه مسلم بن عوسجه پس از اهل بيت امام اولين صحابي امام بود كه اين گونه پاسخ داد ولي از اهل بيت عليهم السلام اولين كسي كه به نطق آمد عباس بن علي عليه السلام بود كه در برابر جمع گفت: «چرا اين گونه كنيم ما شما را تنها بگذاريم تا بعد از شما باقي بمانيم هرگز! خداوند ما را به اين شيوه نبيند». تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 419.

[3] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 419؛ الكامل في التاريخ، ج 2، ص 559؛ الارشاد، ج 2، ص 92.